Elementy procesu komunikowania
Konsekwencją różnicy stanowisk w rozumieniu i definiowaniu pojęcia komunikowanie jest wielość i różnorodność schematów przedstawiających to zjawisko.
Poniżej zostanie przedstawiona za T. Goban-Klasem analiza elementarnych modeli komunikowania pozwalająca na wskazanie zasadniczych elementów tego procesu.
Shannon - model przekazu sygnałów
Lasswell - model aktu perswazyjnego
Nowe wzory przepływu informacji
Nieustanny rozwój technologii w dziedzinie komunikowania sprawia, że dotychczasowe modele wydają się niekompletne z uwagi na to, że w ich formule nie mieszczą się nowe media telepatyczne > , określane jako "kompleks usług dostępnych użytkownikom sieci telekomunikacyjnych, które pozwalają na przesyłanie danych o charakterze publicznym i prywatnym" 12 .
Nowe media charakteryzują się interaktywnością, oznacza to, że zachodzi natychmiastowe sprzężenie zwrotne, pozwalające odbiorcy wpływać na źródło przekazu i stale go zmieniać.
Nowe media różnią się od mediów masowych także tym, że kontrolę nad procesem komunikowania sprawuje nie nadawca, lecz odbiorca. Zmiany te uwzględnia typologia stworzona przez J.L. Bredijka i B. Van Kaama w 1986 roku, zgodnie z którą można mówić o następujących wzorach komunikowania: alokucj a, konwersacja, konsultacja i rejestracja.
Alokucja jest przekazem jednokierunkowym, polega na tym, że informacja rozchodzi się od centrum do wielu odbiorców peryferyjnych równocześnie. Model ten charakteryzuje się mocną pozycją nadawcy, który określa czas i miejsce komunikowania.
Istotą konwersacji jest możliwość oddziaływania jednostek bezpośrednio na siebie, samodzielność w wyborze partnerów, czasu, miejsc i tematu komunikowania oraz równość pozycji jednostek w procesie wymiany.
Konsultacja polega na tym, ze odbiorca szuka informacji w jakiejś bazie danych, to on wyznacza czas, miejsce i temat komunikacji.
Ostatnia omawiana przez Berdewijka i van Kaama forma przepływu informacji to rejestracja, charakteryzuje się tym, że w celu tworzenia baz danych, pozyskuje się informacje od odbiorców, choć nie zawsze za ich zgodą.
Zasadnicze cechy procesu komunikowania
Komunikowanie się
Komunikowanie - podstawa życia społecznego
Geneza i definicje terminu komunikowanie
Elementy procesu komunikowania
Rozwój narzędzi komunikacji
Społeczeństwo informacyjne
Pojęcie społeczeństwa informacyjnego i rewolucji informacyjnej
Daniel Bell i Alvin Toffler - teoretycy społeczeństwa informacyjnego